Politická situace v Čechách před nástupem baroka
V Čechách od roku 1526 vládnou Habsburkové (rakouská
vládnoucí dynastie). V 16.století nastal náboženský
rozkol, a to nejen v Čechách, ale i v sousedním Německu.
Nově vzniklé protestantské církve se odklonily od
duchovní závislosti na katolické církvi a na papežovi.
Reakce Habsburků na náboženské dění byla ovlivněna
tridentským koncilem, který probíhal v letech 1545-1563
a kde byly vytvořeny podmínky pro nástup celoevropské
protireformace (cílená snaha katolické církve zabránit
reformaci církve). Koncil byl svolán císařem Karlem V,
který se snažil o shodu mezi protestanty a katolíky.
Jezuité
Tovaryšstvo Ježíšovo - katolický řád řeholních kleriků
- byl založen roku 1534 Ignácem z Loyoly. Pod jejich
vlivem se Habsburkové snaží o převýchovu českého
národa. V pobělohorské době se jezuitské školství
stalo jedním z rozhodujících nástrojů protireformace.
Ve výchově dosahovali úspěchů hlavně promyšleným přístupem
k žákům, kázní a péčí o vzdělanost učitelů.
Klementinum, bývalá jezuitská kolej, Praha - Staré Město
Bílá hora
V letech 1618 - 1620 proběhlo stavovské povstání,
byla vytvořena vláda 30 direktorů. Češi se postavili
proti Matyášovi (český král a německý císař). Ten však v roce
1619 zemřel a po něm nastoupil na trůn Ferdinand II
(1620 - 1637). Češi ho nepřijali a zvolili si svého
krále Fridricha Falckého (1619 - 1620). S touto situací
Habsburkové nesouhlasili, a proto proběhla bitva
na Bílé hoře (8.11.1620), ve které byli Češi poraženi.
Touto bitvou začala 1.fáze třicetileté války.
V důsledku těchto událostí proběhla 21.6.1621 poprava
27 českých pánů - předáků povstání.
Habsburkové začali ještě agresivněji provádět rekatolizaci,
kterou použili k posílení a centralizaci své moci.
Spolu s rekatolizací probíhalo i utužování nevolnictví
(zrušeno až 1.11.1781 císařem Františkem Josefem II).
Spousta lidí z náboženských důvodů emigrovala, mezi
nimi i významné osobnosti jako J.A. Komenský - Comenius.
Příchod baroka
Baroko proniklo do českých zemí po bitvě Na Bílé hoře
v přímé souvislosti s expanzí katolické církve.
Tento umělecký sloh, který byl zároveň i způsobem
života, narazil zpočátku na bariéru přísného protestantismu.
Později se však ujal a oslovil všechny vrstvy společnosti.
Navzdory ztrátám vzniklým odchodem nekatolických
emigrantů ze země se díky baroku vytvořilo živé
kulturní prostředí, které natrvalo poznamenalo podobu
našich zemí.
Zámek v Praze Troji