Učitel národů
Komenský se stal už za svého života autoritou v oblasti vzdělávání. Jeho knihy byly přeloženy do všech evropských jazyků, myšlenky tohoto prvního moderního pedagoga uznávali Arabové, ale například i jezuité. Je autorem desítek dodnes platných pedagogických zásad, napsal převratné učebnice.
Jaké jsou tedy myšlenky a názory, díky kterým je nazýván učitelem národů?
Vyučování musí být veřejné, přístupné všem dětem a mládeži bez rozdílu sociálního původu a pohlaví. Vzdělání se má dostat každému zdarma.
Učení musí být názorné a má se při něm užívat příkladů. Žák by měl vnímat věc všemi smysly a rozumět jí. Komenský tak chtěl odstranit mechanické učení bez porozumění.
Při vyučování se má postupovat od známého a jednoduchého k složitějšímu.
Mateřský jazyk má přednost před latinou.
Výchova má být spojením rozumu a víry.
Důraz na výcvik tělesných schopností a řemeslných dovedností.
Velmi důležitá je výchova ve věku předškolním.